Finnish Business Review

An Electronic Journal of Business and Services Management in Finland
Editors-in-Chief: Jorma Kananen; Murat Akpinar; Anne Eskola
ISSN: 2341-9938

Finnish Business Review is an open access electronic journal for publishing scholarly articles, blogs and cases on contemporary managerial issues in Finnish and international contexts. Researchers from universities, universities of applied sciences, and research institutes as well as business executives are welcome to publish in this platform their articles, blogs and cases.

Articles are theoretical and empirical scientific publications reflecting original research on contemporary business issues. Blogs are short essays targeted primarily for managers reflecting recent developments, best practices, and innovative ideas in issues related to business. They should be based on research and data, in length from 1000 to maximum 1500 words. Cases are reflections of real-life practices which are written primarily for teaching purposes.

Submissions which can be in English or Finnish languages will go through a double blind review process (ca. 4 weeks process), and they will be published immediately after acceptance of the final versions. You can watch chief editor Murat Akpinar’s interview. For your questions do not hesitate to contact us by emailing to fbr@jamk.fi.

Finnish Business Review on avoin elektroninen verkkolehti, joka julkaisee tieteellisiä artikkeleita, blogeja ja tapauksia nykyajan johtamisen ongelmista Suomessa ja kansainvälisissä yhteyksissä. Tutkijat yliopistoista, ammattikorkeakouluista, ja tutkimuslaitoksista sekä yritysjohtajat ovat tervetulleita julkaisemaan artikkeleita, blogeja, ja tapauksia tällä foorumilla.

Artikkelit ovat teoreettisia ja empiirisiä tieteellisiä julkaisuja heijastava alkuperäinen tutkimus nykyajan liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Blogit ovat lyhyitä esseitä suunnattu ensisijaisesti johtajille. Kirjoitukset heijastavat viimeaikaista kehitystä, parhaita käytäntöjä, ja innovatiivisia ideoita liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Julkaisemme tutkimukseen tai aineistoon perustuvat blogit, joiden pituus on 1000-1500 (max) sanaa. Tapaukset peilaavat tosielämän käytäntöjä, jotka ovat kirjoitettu ensisijaisesti opetuskäyttöön.

Ehdotukset julkaisulle, jotka voivat olla kirjoitettu suomen tai englannin kielellä, käyvät läpi kaksoissokko arviointiprosessin (n. 4 viikkoa) ja julkaistaan välittömästi viimeisen version hyväksymisen jälkeen. Yläpuolella olevan navigointipalkin kautta löytyvät artikkelit, blogit ja tapaukset. Oikealla puolella olevasta valikosta löytyvät julkaisuohjeet, tavoitteet, ja toimituskunnan tiedot. Voit katsoa päätoimittaja Jorma Kanasen haastattelun. Voit esittää kysymyksiä ottamalla yhteyttä sähköpostitse fbr@jamk.fi.

Miten saat lukijan kiinnostumaan blogista: otsikoinnin 4 perusohjetta?

Tässä blogissa käsitellään keinoja, joilla potentiaalinen lukija saadaan lukemaan blogi. Ensimmäinen edellytys on blogisivun löytäminen eli sivuston hyvä hakukonenäkyvyys. Sisällön pitää täyttää hakukoneiden (Google) vaatimukset, jotta sivusto sijoittuisi hakutulosten kärkeen. Tämän jälkeen seuraa seuraava kriittinen vaihe eli se, että lukija saadaan avaamaan sivusto tai blogiteksti. Tässä osuva otsikointi on tärkeässä roolissa.

Continue reading

Recent Posts

Miten saat lukijan kiinnostumaan blogista: otsikoinnin 4 perusohjetta?

Tässä blogissa käsitellään keinoja, joilla potentiaalinen lukija saadaan lukemaan blogi. Ensimmäinen edellytys on blogisivun löytäminen eli sivuston hyvä hakukonenäkyvyys. Sisällön pitää täyttää hakukoneiden (Google) vaatimukset, jotta sivusto sijoittuisi hakutulosten kärkeen. Tämän jälkeen seuraa seuraava kriittinen vaihe eli se, että lukija saadaan avaamaan sivusto tai blogiteksti. Tässä osuva otsikointi on tärkeässä roolissa.

Continue reading

Pelolla johtaminen toimii viruksen lailla

Huomenta Suomen vieraina olivat 26.9.2018 Syddansk Universitetin johtajuuden professori Alf Rehn ja Kissconsultingin kehitysjohtaja Jaana Tuomila aiheesta pelolla johtaminen. Keskustelun sytykkeenä oli Siilasmaan uusi kirja, jossa hän nosti esille ex-nokialaisen Jorma Ollilan pelolla johtamisen. Pelolla johtaminen on yleisempää kuin luulisi.

Continue reading

Jyväskylän ammattikorkeakoulu jatkaa vahvalla hakijamielikuvallaan

Tässä blogissa käsitellään Jyväskylän ammattikorkeakoulun hakijamielikuvaa vuonna 2018.Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän ammattikorkeakouluun hakeneiden mielikuvia ja näkemyksiä Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, Jyväskylästä opiskelupaikkakuntana, koulutusohjelmista ja tiedonhankintakanavista. Tutkimus on pitkittäistutkimus, sillä vastaava tutkimus on toteutettu myös vuosina 2013–2017. Pitkittäistutkimuksen avulla voidaan ennakoida mahdollisia muutoksia ja heikkoja signaaleja.

Continue reading

Digitaalisen B2B-markkinoinnin haasteet

Tässä blogissa käsitellään digitaalisen yritysmyynnin (B2B) haasteita. Kulutusmarkkinointi (B2C) on jo hyvin pitkälle digitalisoitunut ja perinteinen kulutusmyynti on siirtynyt verkkoon. Yhä enenevässä määrin myös yritysmyynti (B2B) siirtyy internettiin ja hyödyntää myös sosiaalista mediaa (Facebook, LinkedIn, Twitter).

Continue reading

Kuluttaja on kuningas Googlenkin mielestä

Seuraavassa blogissa käsitellään Googlen algoritmin muutoksia ja vuoden 2018 ohjeistusta, joka tähtää asiakaslähtöisyyteen. Hakukonenäkyvvys riippuu siitä, kuinka hyvin sisältö palvelee kuluttajan haasteita, ongelmia ja tarpeita. Google pyrkii mahdollisimman suureen asiakastyytyväisyyteen eli hakutulosten osuvuuteen. Tämä takaa Googlen olemassaolon ja oikeutuksen.

Continue reading

B2B-markkinoinnin sosiaalisen median strategia

Tämä blogi on jatkoa Finnish Business Review:n blogille ”Sosiaalinen media puskee myös B2B-markkinointiin. Tässä blogissa käsitellään sosiaalisen median strategista suunnittelua B2B-markkinoinnissa. Strateginen suunnittelu pitää sisällään ostajapersoonan, sisällön ja kanavat sekä tavoitteet ja niiden seurannan.

Continue reading

Sosiaalinen media puskee myös B2B-markkinointiin

Tässä blogissa käsitellään sosiaalisen median merkitystä B2B-markkinoinnissa. Perinteisen näkemyksen mukaan somekanavilla ei ole juurikaan merkitystä yritysmyynnissä. Tämä näkemys alkaa murtua, sillä somella on yhä tärkeämpi rooli B2B-markkinoinnissa ja päätöksenteossa. Blogissa käsitellään kanavien luonnetta ja käyttöä yritysmyynnissä.

Continue reading

Vaikuttajamarkkinointi – uusi tärkeä digimarkkinoinnin muoto

Tässä artikkelissa käsitellään digimarkkinoinnissa lisääntynyttä markkinoinnin muotoa: vaikuttajamarkkinointia. Kyseessä ei ole mikään uusi keksintö, vaan vanhan vaikuttamiskeinon vieminen digiaikaan. Kilpailun kiristyessä vanhat keinot otetaan käyttöön ja niillä saadaan hämmästyttävän hyviä tuloksia. Blogikirjoittaminen on nykyisin tehokkain yritysten vaikuttamisen muoto. Blogikirjoittajat ovat vaikuttajia.

Continue reading