Evolving Pedagogy

Evolving Pedagogy is an electronic journal serving both international and national audiences. Thematic scope of the journal is wide, aiming to foster emerging, innovative pedagogical initiatives that enhance learning.
7.9.2022

Kestävä tulevaisuus oppilaitosten ulkopuolella toimivien ammatillisten opettajaopiskelijoiden näkökulmasta

7.9.2022
Research section

Kirjoittajat: Raudasoja Anu, Kolho Piia & Sirpa Laitinen-Väänänen Tiivistelmä Tutkimuksessa tarkastellaan oppilaitosten ulkopuolella toimivien ammatillisten opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kestävästä tulevaisuudesta. Aineisto kerättiin kevään 2021 aikana haastattelemalla ammatillisten opettajakorkeakoulujen opettajaopiskelijoita (n=20), jotka eivät toimi opettajina.  Sisällönanalyysi rakentui abduktiiviseen analyysiin tarkastellen vastaajien näkemyksiä kestävästä kehityksestä yksilön, talouden ja ympäristön näkökulmista. Tulosten perusteella ammatillisten opettajaopiskelijoiden kestävä tulevaisuus linkittyy viitekehyksen kaikkiin […]

9.5.2022

EntreCompin yrittäjyystaidot ja opettajan ymmärrys

9.5.2022
Research section

Kirjoittaja: Piia Kolho Tiivistelmä Yrittäjyyskasvatuksessa opittavat tiedot, taidot ja asenteet on koettu tärkeäksi erityisesti niiden tuottaman yhteiskunnallisen merkityksen myötä. Opettajan merkitys näiden taitojen tuottamisessa on merkittävä. Kuitenkin opettajan yrittäjyyskasvatuksen toteuttamista tarkastelevat tutkimukset ovat vielä harvassa. Tässä tutkimuksessa yrittäjyyskasvatusta tarkastellaan sekä opettajan valitsemien yrittäjyystaitojen että myös toiminnan kautta. Tutkimusaineisto sisältää 96 opettajaopiskelijan tuottamaa lyhyttä videota valituista […]

4.4.2022

Ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien työidentiteettien uudet narratiivit

4.4.2022
Research section

Kirjoittajat: Raudasoja Anu, Kukkonen Harri, Koskela Seija, Jussila Ari ja Rantanen Johanna Abstrakti Ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajan työhön on kohdistunut viime vuosina monenlaisia muutospaineita koulutuspoliittisten linjausten sekä työelämän muutosten myötä. Opinto-ohjaajat ovat joutuneet käymään identiteettineuvotteluja uuden työidentiteetin löytämiseksi tilanteessa, jossa ohjaus on yhä vahvemmin määritelty kaikkien tehtäväksi ammatillisessa koulutuksessa. Opinto-ohjaajilta on siirtynyt heille aiemmin kuulunutta ohjaustyötä […]

8.11.2021

Nepalese university teachers’ perspectives on integrating 21st century skills in their teaching – Barriers and Needs

8.11.2021
Research section

  Authors: Eila Burns¹ & Kirsi Korkealehto²| Abstract The development of higher education teachers’ competences known as 21st century skills has gained increasing research interest; particularly as means to improve quality in education. It is imperative for the teachers to master and comprehend the concept of 21st skills themselves before they are able to integrate […]

23.8.2021

Meaningful vocational training in Finland supporting each student’s individual path to working

23.8.2021
Research section

Authors: Jari Karttunen and Hannu Seppänen| Introduction The reform of vocational upper secondary education in Finland started in 2017 by submitting a new act on vocational education and training (VET). At the beginning of the year 2018, the full reform of VET was launched throughout the country by new legislation of VET (Laki ammatillisesta koulutuksesta […]