Kiihdytyskaista-verkkolehdessä kerrotaan opiskelijan opintopolun joustavoittamisesta Jyväskylän ammattikorkeakoulussa ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymän ammattiopistoissa sekä lukiokoulutuksessa. Joustavoittaminen voi toteutua monin eri tavoin. Se voi olla esimerkiksi opetussuunnitelmien kehittämistä, turhan päällekkäisyyden karsimista opinnoista, opintojen samanaikaista suorittamista eri koulutusasteilla, oikea-aikaisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta ohjauksessa, ohjauksen verkostojen sujuvaa toimintaa nivelvaiheissa tai osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (Ahot).
Jatka lukemistaKurkistuksia yliopisto-opintoihin
Jyväskylän yliopisto hyppäsi liikkuvaan junaan Kiihdytyskaista II -hankkeessa. Tavoitteena oli rakentaa verkkokursseja, joiden avulla yliopisto-opintoihin hakeutuvat voivat tutustua eri oppiaineiden opintoihin.
Jatka lukemistaONNEKSI OLKOON, SINUT ON VALITTU!
Ennakkovalmistautuminen ja kiinnostus ammattikorkeakouluopintoihin Ammattikorkeakouluopintojaan aloittava opiskelija kohtaa monia uusia asioita; käsitteitä, termejä ja koodeja, jotka hän voi ottaa haltuun jo ennen opintojen alkua. Tässä artikkelissa kerrotaan Jyväskylän ammattikorkeakoulussa (JAMK) vuonna 2013 laaditusta ja käyttöönotetusta ennakkotehtävästä
Jatka lukemistaKonetekniikan opiskelijoiden mietteitä ensimmäisen lukukauden lopussa
Kone- ja tuotantotekniikan, paperikoneteknologian sekä hyvinvointitekniikan opiskelijoiden opiskelu oli kestänyt n. 3 kuukautta, kun he kertoivat tuntemuksiaan opintojen haasteista, tuen tarpeista, motivaatiosta, insinöörin työnkuvan tarkentumisesta ja mahdollisesta työssäkäynnistä opiskelujen ohessa.
Jatka lukemistaJAO-JAMK-opiskelijoiden yhteinen hitsaustekniikan projektityö
Yhteistyön käynnistäminen ja toiminnasta sopiminen Ensimmäisessä Tekniikan alan JAO-JAMK-yhteistyöpalaverissa oli mukana automaatio- ja sähkötekniikan sekä kone- ja metallitekniikan opettajia ja projekti-insinöörejä. Palaverissa ideoitiin niitä yhteistyötapoja, joilla saataisiin JAOn opiskelijoille kurkistusikkunoita ammattikorkeakouluopiskeluun, ja toisaalta ammattikorkeakoulun opiskelijat, joilla ei ole käytännön kokemusta, saisivat sitä ammattiopistolla. Automaatio- ja sähkötekniikan osalta päädyttiin laboratorioiden yhteistyön kehittämiseen; kone- ja metallitekniikassa parhaimmaksi…
Jatka lukemistaKurkistus amk-opintoihin ICT-alalla – pilotointi syksyllä 2013
Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) teknologiayksikön ICT-alalla koulutetaan media-, ohjelmisto- ja tietotekniikan insinöörejä. Näille aloille hakeutuu paljon myös sellaisia opiskelijoita, jotka eivät tarkasti tiedä, mitä opiskelu ja alalla pärjääminen vaatii. Opiskelija on voinut kuvitella, että tietotekniikka on hänelle oikea ala, koska hän on viettänyt paljon aikaa tietokoneella. Opintojen alussa selviää, että insinööriopiskelulla on vahva matemaattis-luonnontieteellinen pohja ja…
Jatka lukemistaAHOT korkeakouluissa – OSKU-hankkeen tavoitteet ja tulokset
Kielten ja viestinnän osaamiskuvaus -hankkeen eli OSKU-hankkeen päätösseminaari pidettiin Tampereella 12.12.2013. Mukana oli edustajia 14 ammattikorkeakoulusta. Koko OSKU-hankkeeseen osallistui vuosina 2011–2013 yhteensä 60 kielten ja viestinnän opettajaa 25 korkeakoulusta. Myös yliopisto oli mukana hankkeessa ammattikorkeakoulujen rinnalla, tosin vain niistä vain kaksi: Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu ja Oulun yliopiston kielikeskus. OSKU oli jatkohanke aikaisemmalle Turun yliopiston ESR-rahoitteiselle AHOT…
Jatka lukemista”Kyllä se hymyn vetää naamalle, kun on viisi tuntia tehnyt jotain harjoitustehtävää ja sitten käy katsomassa tulokset ja huomaa, että on saanut siitä parhaat mahdolliset pisteet.” – Konetekniikan opiskelijoiden mietteitä II
Tapasimme syksyllä 2013 opintonsa aloittaneet, ja tuolloin kyselyymme osallistuneet opiskelijat, toisen kerran lokakuun alussa. Käytimme luentojen välissä puolituntisen keskusteluun, jossa peilattiin syntyneitä kokemuksia niihin mielikuviin, joita heillä oli ennen nykyisten opintojen aloittamista. Tietoa löytyi kavereilta ja netistä Aluksi opiskelijat muistelivat etukäteisinfoa ja sitä tietoa, joka oli muokannut mielikuvaa ammattikorkeakouluopinnoista. Tuttujen ja sukulaisten ohella tärkeitä tiedon…
Jatka lukemistaTurvallisia kiihdytyksiä opinpolulla – Kiihdytyskaistan päätösseminaari 26.11.2013
Seminaarin nauhoitetta pääset katselemaan https://m3.jyu.fi/jamk/ohjelmat/seminaarit/kiihdytyskaista
Jatka lukemistaAmmatillisesta perustutkinnosta valmistuneet edelleen kiinnostuneita ammattikorkeakouluopinnoista
Kiinnostus pysynyt samalla tasolla Jyväskylän ammattiopistosta valmistuu keväisin noin tuhat uutta ammattilaista. Jatko-opinnot kiinnostavat osaa valmistuneista. Viime vuosina viidennes valmistuneista on hakenut heti valmistumiskeväänä ammattikorkeakouluun ammatillisella perustutkinnolla. Luvuissa ei ole mukana vieraskieliseen koulutukseen eikä mahdollisesti muulla todistuksella hakeneet. Kaikki ammattikorkeakouluopintoja suunnittelevat eivät heti valmistuttuaan hae jatko-opintoihin. Osalla tavoitteena on ensin olla muutama vuosi työelämässä ja…
Jatka lukemistaAmk-opintojen tarjoaminen lähihoitajakoulutuksen aikana vakiintuu – Kokemuksia opinnoista lukuvuonna 2012–2013
Jyväskylän ammattiopiston lähihoitajaopiskelijoilla oli jälleen lukuvuonna 2012–2013 mahdollisuus suorittaa Jyväskylän ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan tutkinto-opintoja osana omaa tutkintoaan. Ensimmäisen kerran näiden opintojen suorittaminen oli mahdollista lukuvuoden 2011–2012 aikana. Näiden ns. erillisopintojen avulla haluttiin konkreettisesti tukea opiskelijoiden yksilöllisiä opinpolkuja ja mahdollisuuksien mukaan nopeuttaa jatko-opinnoista valmistumista. Opinnot oli suunnattu viimeisen vuoden lähihoitajaopiskelijoille; opinnot ovat sosiaali- ja terveysalan…
Jatka lukemista