Joustavia polkuja toiselta asteelta korkea-asteelle

Kolmen keskisuomalaisen koulutusorganisaation yhteinen kehittämistyö alueen toisen asteen opiskelijoiden jatko-opintoihin ja myöhemmin työelämään siirtymisen tukemiseksi aloitettiin keväällä 2015. Tavoitteena on  avata näkymiä korkea-asteelle, sujuvoittaa ja nopeuttaa sinne siirtymistä sekä ehkäistä opintojen keskeyttämistä.

Jatka lukemista

Uusimmat artikkelit

Nuorten ammattiinopiskelijoiden jatko-opintokelpoisuus ammatillisen koulutuksen reformin jälkeen

Kirjoittaja: Maarit Virolainen, Tutkijatohtori, Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, maarit.ha.virolainen@jyu.fi Eduskunta hyväksyi uuden ammatillisen koulutuksen lainsäädännön 30.6.2017 (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2017). Lainsäädännön myötä toteutettavan ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteena on vahvistaa nuorten mahdollisuuksia henkilökohtaisten opintopolkujen muodostamiseen. Lisäksi reformilla pyritään lujittamaan opetussuunnitelmien osaamisperustaisuutta ja työelämäyhteistyötä, sekä monipuolistamaan oppimisympäristöjä (Kärki 2014). Työssäoppiminen korvautuu koulutussopimuksella. Uusi laki tulee voimaan vuoden…

Jatka lukemista

ROn kehittämistyön hedelmät tarjolla Gaialla

Lukuvuoden 2016-2017 aikana hankkeessa panostettiin mm. toisen asteen ryhmänohjauksen kehittämiseen. Työtä tehtiin toimipistekohtaisesti, ja säännöllisin väliajoin kokoonnuttiin yhteen parin tunnin mittaisiin iltapäivän workshopeihin. Mukana näissä workshopeissa oli parisenkymmentä koulutuskuntayhtymän lukioiden sekä ammatillisen koulutuksen ryhmänohjaajaa ja opoa. Ohjelmassa olivat mm. vierailu TE-toimistoon sekä Valmetille. Valmetilla isäntien lisäksi mukana olivat myös Valio Oy:n sekä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin edustajat. Toukokuun 2017 päätöstilaisuudessa…

Jatka lukemista

Aikataululliset haasteet hankaloittavat korkeakoulukurssien suorittamista

Syyslukukaudella 2016 Omalla polulla tarjotuille 22:lle kurssille ilmoittautui lähes 70 toisen asteen opiskelijaa. Kaikille ilmoittautuneille lähetettiin sähköinen kurssipalautekysely helmikuun alussa 2017. Kyselyyn vastasi 20 opiskelijaa eli reilusti alle kolmannes. Vastausten vähäisyys oli odotettavissa, sillä kurssit olivat jo päättyneet, kurssisuoritukset suurelta osin kirjattu ja osa ilmoittautuneista jättänyt kurssin kesken tai ei aloittanut lainkaan. Lisäksi kokemus on, että opiskelijat reagoivat sähköposteihinsa melko…

Jatka lukemista

Koulutuksesta tietokykytalouteen

Pääsiäisen alla OPKK-kehyksessä toteutettavan, toisen asteen ryhmänohjauksen kehittämisen workshop-sarjan osanottajat kokoontuivat Valmetille Rautpohjaan. Keväisen aurinkoisessa säässä paikalle pääsi mukavasti parikymmentä ryhmänohjaajaa sekä opoa. Keskusteluissa esillä olivat työn, yhteiskunnan ja koulutuksen muutokset. Professori Hannu Heikkinen Koulutuksen tutkimuslaitokselta hoiti alustuksen, jonka jälkeiseen paneelikeskusteluun olimme kutsuneet Valmetin henkilöstöpäällikkö Reijo Heinämäen lisäksi henkilöstöpäällikkö Marja Nevalaisen Valiolta sekä opetusylihoitaja Matti Puhakaisen Keski-Suomen sairaanhoitopiiristä. Keskusteluissa…

Jatka lukemista

Oman polku Proudly Presents, Vol. 2

Lukuvuoden 2017-2018 tutustumiskurssitarjonta Keski-Suomen toisen asteen opiskelijoille on valmiina. Mukana on suurin osa jo viime vuonna tarjotuista kursseista, mm. Kyberturvallisuus, Maailmanpolitiikka, MathMarket, Johdatus fysiikan mittauksiin, Haluatko kauppatieteilijäksi? ja Näe ja koe JAMK. Myös uutuuksia on tarjolla: saksan kieltä, markkinointia, teknistä piirustusta, kriittistä ajattelua sekä tieteen etiikkaa. Koko kurssitarjonnan löydät Keski-Suomen verkkokurssitarjottimelta: https://peda.net/kurssitarjottimet/keski-suomi Oman polun kurssit ovat maksuttomia. Tarjolla…

Jatka lukemista

EduFutura kokosi kiinnostuneet kolmesta koulusta

Omalle polulle korkeakouluun järjesti alkuvuodesta 2017 neljä parin tunnin keskustelutilaisuutta otsikolla ”EduFutura – oppilaitosyhteistyötä opiskelijan parhaaksi”. Tilaisuuksiin kutsuttiin henkilökuntaa sekä opiskelijoita Jyväskylän yliopistosta, ammattikorkeakoulusta ja koulutuskuntayhtymästä. Koulutusalat oli ryhmitelty seuraavasti: LUMA & IT: biologia, kemia, fysiikka, maantiede, IT, matematiikka, tilastotiede, logistiikka YHTEISKUNTA: historia, yhteiskuntaoppi, filosofia, kauppatiede, yrittäjyys, liiketalous, uskonto, ET, kyberturvallisuus TERVEYS, HYVINVOINTI, KASVATUS &…

Jatka lukemista

EduFutura mahdollistajana

Yrittäjyyden saralla EduFutura-oppilaitokset ovat tehneet yhteistyötä jo pidempään. Oppilaitokset ovat laatineet yhteisen yrittäjyysstrategian, ja tavoitteena on yhteinen yrittäjyyspolku, totesi Niina Helin koulutuskuntayhtymästä. EduFuturan myötä näissä oppilaitoksissa olevaa tarjontaa avataan entisestään kaikille opiskelijoille. Pyörää ei ole tarvetta keksiä uudelleen, kuten Niina asian ilmaisi. Eräs opiskelija kommentoi yhteisiä yrittäjyysopintoja erinomaiseksi tavaksi kokeilla yrittäjyyttä ilman rahallista panostusta ja…

Jatka lukemista

Välivuosi houkuttaa ja huolestuttaa

Välivuoden pitäminen lukio-opintojen jälkeen houkuttelee monia opiskelijoita. Opiskelijoiden epävarmuus jatko-opintojen sekä ylipäätään tulevaisuuden ammatin suhteen, ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakevien painottaminen korkeakouluhauissa sekä uudet lakiin tulleet poissaolosyiden tiukennukset ovat todennäköisesti monen välivuosipäätöksen taustalla. Toisaalta välivuosi houkuttelee syystä, että on vielä vapaa eikä ole isompia velvoitteita. Joillekin välivuosi tuo kaivatun hengähdystauon opiskeluväsymyksestä toipumiseen. Jotkut eivät vielä uskalla muuttaa…

Jatka lukemista

Opiskeluvalmiuksien taso tapetilla

Toisen asteen opiskelijoiden opiskeluvalmiuksien taso puhutti EduFutura-iltoihin osallistuneita. LUMA-illassa nousi luonnollisesti kysymys matematiikan osaamisesta. Toisella asteella opettajana toimiva halusi saada vastausta siihen, miksi lukion pitkä matematiikka tuntuu monelle vaikealta. Yksi paikalla olleista opiskelijoista kertoi kuulleensa alalla työskentelevältä sukulaiseltaan, että yläkoulun ja lukion matematiikan väli on kasvanut. Toisen asteen opiskelijat totesivat, että yläasteella ei välttämättä tarvitse…

Jatka lukemista